tisdag 11 december 2007

Staffan Larssons träningsläger rekas

I helgen åkte jag de första sju milen på riktig snö. Staffan Larssons träningsläger var en riktigt inspirerande helg. Jag kan verkligen rekommendera detta Vasaloppsläger till de som vill kapa timmar i Vasaloppsspåret.

2x3h teknikpass både på fredag och lördag. Totalt blev det enligt GPS-pulsklocka ca en mil på varje pass, eftersom det var mycket stillastående och instruktioner.

Söndagen var en härlig dag med -5 grader. Jag åkte de sista 2,7 milen från Oxberg nästan ända in till Mora och fick bekanta mig med banan. Tiden gick uppemot 2.15

Eftersom jag hade dåligt fäste pga fel spann på skidorna blev uppförsbackarna en enorm påfrestning (98% av maxpulsen). Tiden hade dock kunnat vara mycket bättre om det inte var för just fästet och att man redan var ganska slut efter nästan 6 h skidåkning de två tidigare dagarna. Kanske ned emot 2 h.

Helgen var alltså oerhört lyckad och målet på Vasaloppet blir nu att komma in under 8 timmar om inte förhållandena är extrema på något sätt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var hittar man info om detta träningsläger?

Puma sa...

Anonym: kolla www.aktivsport.se för Staffans läger.

Anpassad sökning