måndag 31 december 2007

Fler framsteg under året

Imorse var jag ute på en löprunda för första gången på över en månad. Har ju som bekant annars kört mest rullskidor och styrka annars det senaste (körde exempelvis biceps, axlar och mage ett bra pass igår).

I somras när jag precis hade fått pulsklockan skulle jag testa varför jag bara orkade tre varv på slingan utanför mig (en terräng/grus-bana) och sedan var helt slutkörd. Jag sprang därför mot samma tid på tre varv som jag gjort innan - 21 minuter. Resultatet var att jag i uppförsbackarna låg på 98% av maxpulsen och i snitt hade haft på 90% av maxpulsen för att klara samma tid - 21 minuter.

Idag körde jag för första gången på länge denna bana. Jag skulle inte tokspringa, utan bara köra en härlig runda i ett lagom tempo.

Resultatet blev att jag efter tre varv hade varit ute i 22 min och var väldigt fräsch. Jag tog då ett hårdare sistavarv och var även efter det ganska fräsch. Stängde av klockan och tog en snabbpromenad. Snittet på dessa fyra varv, på 29 min blev 83% av maxpulsen och som högst 90% av maxpulsen. Den högsta noteringen i en brant uppförsbacke var alltså den puls jag hade som snittpuls för ett halvår sedan.

Förvisso hade jag då 1 min snabbare tid, men nästa gång jag kör rundan ska jag testa att springa på 21 minuter och få en mer exakt mätning på skillnaden. Sannolikt är dock att jag inte hade behövt ansträngt mig lika mycket som i somras för att kapa den sista minuten och dessutom varit mycket fräschare efteråt.

En annan skillnad är temperaturen. Då var det 20 grader, idag var det -1 grad. Vet dock ej om/hur detta påverkar pulsen.

I mellandagarna ska jag testa skillnaden mellan min vilopuls när jag fick klockan och vilopulsen nu.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning