söndag 24 augusti 2008

Tankar runt Birkebeinerrittet

Det är när man cyklar uppför som man förstår att Birkebeinerrittet antagligen kommer bli mycket hårdare än Vätternrundan. Dels att det är terräng så man kan inte stå och pumpa några tag och sedan rulla några sekunder så som jag gjorde i de jämförelsevis ganska svagt lutande backarna på Vätternrundan. Här är banprofilen.



Förutom den branta nedförsbacken som bara tar några minuter så kommer de två första milen alltså bestå av väldigt brant uppför. Iallafall för mig som motionär, det är inte som Giro d´Italia, men mellan 6 och 10% lutning i de brantaste partierna.
Men efter det kommer 4 mil som i princip också bara kommer gå uppför, visserligen med lite nedförspartier och 4% lutning men ändå.

Jag hade först satsat på att det skulle vara kul att komma under 4,5 h. Men nu reviderar jag nog upp det. Man kör i samma spår som jag gick in i väggen på när jag gjorde Birkebeinerrennet i vintras.

I torsdags körde jag 1h15min spinning, ett riktigt hårt intervallpass. Idag körde jag en lugn tur på en timme och imorgon blir nog sista passet före loppet nästa helg. Vi får se var formen ligger, förutom dessa pass har det ju bara blivit några enstaka sedan Vätternrundan.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning