lördag 1 november 2008

Rullskidorna får rulla igen

Idag gjorde jag mitt andra rullskidspass för säsongen. Härligt väder med ca 3-4 grader varmt, torrt, vindstilla - perfekta förhållanden!

Det blev en sträcka som jag med bil mätt upp till 9,6 km. Trots att "pluppen" med spetsen på staven lossnade tre gånger och jag fick stanna och sätta fast den igen, så blev tiden 48 min. Det var jobbigt, men eftersom det var asfalt så slipper korsryggen jobba så mycket som på grussträckan. Jag körde alltså inte slut på mig och hade säkert kapacitet för 45 om jag pressat mig lite mer och fixar lim till pluppen så den inte lossnar.

Tack vare att bloggen fungerar som en träningsdagbok sökte jag mig tillbaka till en gång jag visste att jag hade kört exakt samma sträcka tidigare, och det var i januari. Det vill säga efter (skidträningssäsongen 2007/2008) tre månaders rullskidsträning och träningsläger hos Staffan Larsson. Jag har vid det tillfället noterat 49 min. Också en notering om lite blåsigt, men idag var det vindstilla.

Det innebär att jag trots 6-7 månaders skidtränings-uppehåll sedan Birkebeinerrennet har ungefär lika bra form/kapacitet som då. Och alltså inte "börjar om från scratch".

Ett första mål blir att pressa denna tiden till under 40 min någon dag när det är lika bra förhållanden.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning