torsdag 3 januari 2008

Hur mycket får ditt hjärta slita?

Det var när jag läste en artikel om att ens hjärta slår bara ett visst antal slag som jag kom att intressera mig för att sänka (vilo)pulsen. Jag vet fortfarande inte om detta är sant, men vissa forskare menar alltså att ett hjärta har ett visst antal slag att ge, ungefär som en pump har en teknisk livslängd.

Direkt när jag hade fått pulsklockan i somras testade jag därför min vilopuls. Då hade jag 30% av maxpulsen eller 59 slag/minut i vilopuls. Idag är det 26% eller 51 slag/minut.

Detta innebär att varje dygn slår mitt hjärta 11 520 slag mindre. På ett helt år blir det 4 204 800 hjärtslag besparing. Det borde gå att komma under 50 och därmed spara upp till 5 miljoner slag jämför med testet i somras.

Vad har ni för vilopuls?

5 kommentarer:

Anonym sa...

47! Men när jag gjorde Vasan på strax över 6 timmar hade jag ner mot 41...nästan 10 år sedan.

Anonym sa...

Förra våren sov jag en natt med min klocka och den lägsta pulsen som mättes upp var 39bpm... Men jag tror att en med rättvis siffra är 45bpm. Man kanske skulle sova med den igen... Bra idé...

Motionären sa...

Anonym: Fantastiskt bra. Men är det med pulsklocka eller var det före den tiden?

42195mgk: Intressant idé, själv tog jag på mig den direkt när jag vaknade. Det viktigaste för jämförelsen är att fortsätta samma, men man borde komma ner något på det sättet du gjort. Ska testa.

Nix sa...

Det där är ett intressant spörsmål, onekligen. Något pucka anförde det som ett argument för att inte träna - eftersom det ju ger högre puls under passet.

Enkel matematik: sänkt vilopuls med 15 slag är resultatet av träning för min del. Det ger per vecka cirka 150' slag. Fyra timslånga pass med medelpuls 100 slag över normalen ger runt 25' slag. Även 10 slags sänkning (100') och 150 slag över medel i sex timmar (50') ger klar plusstatistik för att träna.

Men det visste vi ju redan...

mellan 45-50 för min del för övrigt. Startade på runt 65.

Motionären sa...

Nix: Hehe, jag har också råkat ut för något sådant stolpskott när jag predikat om detta. Det finns ju också mängder med studier om utbrändhet vs vilopuls etc som gör ämnet än mer angeläget. Företagshöjdare har bra koll på sådant och det är troligtvis ingen slump att många av dem syns i Vasaloppsspår, Lidingölopp och Stockholm Marathon etc.

Anpassad sökning