söndag 13 april 2008

Grymt "långpass"

I morse var jag ute och körde ett cykelpass innan frukosten, det längsta hittills: drygt 10% av Vätternrundan - 3,5 mil.

För min del ligger jag på bättre pulsspann under cykling än under t ex skidor och löpning. Idag körde jag med ett snitt på 72% av max och en peak på 88% av max. Ett vanligt skidpass kunde snittet ligga på 85% och en peak på 97%.

3,5 mil kändes ingenstans förutom i baken. Nu har jag inte köpt några vadderade cykelbyxor ännu, så det borde dämpa den hårda sportsadeln något. Det gick undan på 1,5 h och alltså en bra bit över 20 km/h.

Denna veckas träningsschema höll jag alltså till punkt och pricka. Nästa vecka blir det bara 2 cykelpass pga resa där hela helgen går. Förhoppningsvis något styrkepass däremellan också.

Jag har nu nästan 90 mil kvar på ca 60 dagar. Det ger 1,5 mil/dag => 10,5 mil/vecka vilket skulle motsvara två pass på drygt 5 mil. Det är tveksamt, men så småningom kan man använda cykeln även till vardags och tillgodoräkna några mil på sådana transporter.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning