måndag 5 januari 2009

Träningsåret 2008 - en sammanfattning

Träningsåret 2008 blev en riktig framgång och jag lyckades nå alla målsättningar jag satte upp vid förra nyåret.

Det största målet var naturligtvis att klara En Svensk Klassiker som jag jublande hade gjort när jag korsande mållinjen i Motala.

Totalt blev det 110 timmar konditionsträning av de pass jag registrerade i träningsdagboken (jag har nog lagt in ca 95% av passen). Styrketräningen har jag inte registrerat i träningsdagboken eftersom det inte är lika intressant att jämföra resultat där, som det är med konditionspassen.

Detta året ska jag dock börja registrera dessa träningspass tidsmässigt för att veta hur mycket det rör sig om. För 2008 har det varit ca 1,5 styrkepass i veckan och de brukar vara ca 1 timme, så därav uppskattar jag de timmarna till ca 80 timmar.

Totalt ca 190 timmar träning => lite drygt en halvtimme om dagen. Från mitt ursprungsläge har det räckt för stora förbättringar på alla områden. Starkare på gymmet, snabbare i löpspåret och snabbare på rullskidorna.

Nästan halva tiden, ca 50 timmar, var cykelträningen inför Vätternrundan. Om jag inte gör Vätternrundan krävs det alltså en ganska stor träningsmängd på något annat för att lägga sig över 200 timmar för 2009. Å andra sidan var jag ganska inaktiv efter Birkebeinerlöpet då jag slutförde min Birkebeinertrippel.

En realistisk målsättning borde vara ca 15% ökning till 220 träningstimmar 2009. Det krävs dock fortsatt ganska hög prioritering och jag får återkomma de närmaste dagarna med noggrannare målsättningar för träningsåret 2009.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning