torsdag 13 mars 2008

Hetsjakten runt Vättern

Jag fick idag besked att min starttid i Vättern kommer vara efter kl 05. Det innebär ca 5 timmar innan kontrollen i Jönköping stänger efter 11 mil.

De som cyklar mycket kanske tycker det är onödigt att oroa sig för sådant, men för jag som inte tagit tid på cykel på väldigt länge känns det stressande.

Nästa stopprep är vid Hjo efter 18 mil, dit ska jag ha hunnit på 9 timmar. Väl där har jag dock till midnatt på mig innan de stänger målet vid Motala. Så till Hjo kommer det bli riktigt tufft, sedan har jag drygt 8 timmar att ta mig de sista 12 milen.

Inför Birkebeiner känner jag mig riktigt laddad. Antingen är det revanchlust för Vasaloppet, eller så har jag ätit så mycket kolhydrater att kroppen skriker att få göra av med dem.

Det blir avgörande med fästet i mega-backen uppför i 15 km. Går det bra där och man slipper slita för ont, då kan det bli ett riktigt bra lopp. Har man dåligt fäste och får slita uppför blir det nog en kamp för att ta sig i mål då många backar trots allt återstår, och då kommer man nog inte blicka alltför mycket på klockan.

Det kaxiga är att tåget hem redan är betalt, på lördagkvällen. Det får dock bli en tid på över 7 h innan det blir krisigt att hinna med det.

3 kommentarer:

Skånepågen sa...

Det finns många som vill ha en sen start, gå in på vätternsidan och fråga om någon vill byta med dig!
Själv startar jag 01.34, tyckte det var sent men det räcker kanske...

Motionären sa...

Jo, den tanken har slagit mig också. Hade räckt med typ 3.30 så det fanns lite marginal. Samtidigt som man slipper köra så länge i mörker. Men jag väntar nog till maj iallafall, så jag ser var jag ligger. Är 20 km/h i 7-8 timmar svårt då kommer jag inte chansa utan förhoppningvis kunna byta tid.

Ja, du har 22 h och 26 min, det räcker väl?

Skånepågen sa...

Jag får väl hoppas att det ska räcka, tror första snöret är det tightaste fast då har man gott om energi i alla fall. =)

Jag är fortfarande ute och jagar cykel, har nästan gett upp begagnatmarknaden, verkar svårt att hitta. Måste komma igång snart så man hinner få sina 100 mil innan racet....

Anpassad sökning