onsdag 5 mars 2008

Åka skidor med säck

Idag var jag ute en dryg timme och körde skidor med säck. Vägde inte, men skulle tro att det var ca 5 kilo. Det kommer nog ta en del, det är lätt att tro att det har man ju ändå som dricka i vanliga fall med sig, men det kommer bli minst 5 kilo. Säcken vägs vid målgången och då ska det vara 3,5 kilo. Annars blir det stora tidspåslag eller så blir man diskad.



Även banprofilen här ovan känns lite oroväckande. Det är 12 km rätt upp efter start. Nästan 600 höjdmeter. Frågan är hur mycket krafter man har kvar att hålla tempo efter det. Stakningen över fjället verkar det vara regel att snö blåser in i spåret och ett led.
Det verkar bli en riktig "utfodring" som norskarna säger.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Siden jeg er norsk, så heter det "utfordring" hehe

Skånepågen sa...

Ska du cykla Vättern rundan med? Har du tips på cykel och utrustning. Jag kan verkligen ingenting om sådant och vill inte bli ruinerad...=)

Motionären sa...

Nordmannen: Oj då, får passa mig för att försöka glänsa med norska termer när vi har en korrekturläsare här ;)

Skånepågen: Jajamän. Och det är första gången utan någon mer erfarenhet än att cykla till jobb osv. Därför kan du räkna med många tips efterhand jag kommer komma underfund med allt här.

Skånepågen sa...

Låter bra, då kan vi kanske hjälpas åt...Jag ska försöka köpa en cykel inom en vecka så man hinner börja träna. Man kan få en bra begagnad cykel för 5-6000 påstås det på olika forum. Ska man köpa helt ny cykel är det billigast att köpa den i Danmark.

På http://www.scf.se/ kan du hitta en förening nära dig som kan hjälpa till dessutom.

Vilket datum är Birkeberrennet(hur det nu stavas)? Lycka till och hoppas det går bättre för dig än för mig =)

Motionären sa...

Tack, förutom att vädret ser sjukt ut så är jag inte så orolig. Det går nästa lördag.

OK, funderar du på en kombinerad racer/mountain eller ren racer?

Skånepågen sa...

Ja vädret ser inget vidare ut, hoppas meterologerna har fel =)

Ren racer ska det vara för mig. Hybridcyklar har inget bockstyre vilket jag hört är ett måste.

Tittar på Nishikis modeller, deras billigaste heter Criterium och duger helt säkert till mig, kostar 7500. Ska se om det kan finnas något på begagnatmarknaden med.

Anpassad sökning