torsdag 12 juni 2008

IIIIIIts TIME!!

På lördag kväll är jag antingen en svensk klassiker eller väldigt besviken. Jag har inte känt någon nervositet förrän nu, det börjar verkligen dra ihop sig. Allting ska klaffa. Ingen punktering, inga kedjor som går av och inget skav som köttar upp baken.

Taktiken är att köra med någon grupp ner till Jönköping i hyfsat tempo för att där ta det lugnt med ev mat om det inte är för långa köer. Det beror helt enkelt på formen efter 11 mil. Jag ska iallafall stanna i Hjo och käka lite. Med mig kommer jag ha 1,75 liter att fylla på 3-4 gånger under loppet, samt diverse barer och geler.

Som vanligt har jag ett tidsmål i loppet, men det viktiga är att klara det. Tiderna hinner jag putsa på hela livet om jag känner för det. På lördag hade det varit roligt att komma under 15h, men det är fortfarande osäkert väder. Blir det regn eller uppehåll och hur mycket vind är det? Man får inte vara alltför besviken om det under dåliga förutsättningar blir mer. När man väl inser att man inte klarar tidsgränsen brukar det dessutom rinna iväg "nu skiter jag i tiden, jag ska bara klara mig i mål". Som på Birkebeinerrennet.

25 km/h är ändå bara 6,9 m per sekund och det ska blåsa alltifrån 1,9 till 5 m/s, även om det säkert inte kommer vara motvind hela vägen.

Formen är iallafall god även om jag inte hunnit lägga energi på carboloaden så får jag ta tag i det imorgon.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning