onsdag 18 juni 2008

Resultat Vätternrundan 2008

Vätternrundan är tydligen ett motionslopp som inte har någon placering eller ger några exakta tider. Till skillnad från t ex Lidingöloppet som har ett mycket roligt och bra system där man kan följa vilken placering man hade vid 10 km och vilken man hade vid 20 km osv. Därför visste jag inte ens vad vinnaren cyklade på och hur min tid stod sig mot det. Men denna bloggen har på något sätt kommit över en inofficiell Resultatlista.

Där kan man se att ca 52% var före mig i mål. Över 700 bröt loppet, alltså lite drygt 4% av de nästan 16 000 startande. 12 % av de anmälda bangade ur redan innan loppet. Sedan var det enligt arrangören tusentals namnbyten också. Det gör att minst 20% av de som anmält sig inte ens startade. Ganska anmärkningsvärt då knappast var femte blir sjuk precis innan loppet. Undrar vilket lopp i klassikern som har högst andel sådana här "bangare"?
Vasaloppet har ju högst andel som bryter, men inte så många som kastar in handduken redan innan. Inte heller Lidingöloppet har jag för mig hade så stor andel bangare.

Nåväl, nu ska jag sätta mig och räkna efter hur mycket klassiker-kalaset gick på allt inkluderat. Det är nog inget man egentligen vill veta, men nyfiken är jag och det kan vara bra att vara inställd på en hög kostnad för de som följer bloggen och tänker genomföra En Svensk Klassiker någon gång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Usch. Såna där kostnader blir man bara ledsen när man räknar på. Jag sätter upp det på glädjekontot :-)

Christer

Motionären sa...

Hehe, det är bra, där kan de försvinna bland hundratals andra saker, antar jag..

Anonym sa...

Länken til din resultatlista verkade vara brutem men jag hittade en annan resultatlista från Vätternrundan: http://resultatkoll.appspot.com/

Anpassad sökning