söndag 22 juni 2008

Träningsupplägg inför Birkebeinertrippeln

Nu har jag tagit några vilodagar efter Vätternrundan och låtit den uppfyllda målsättningen med att bli En Svensk Klassiker smälta in.

De närmsta tävlingarna jag nu är anmäld till är: Birkebeinerrittet (cykling 91 km) i slutet av augusti och Birkebeinerlöypa (löpning 24 km).

Birkebeinerrittet går upp för samma fjäll i Lillehammer som skidorna gjorde. Det börjar med över 2 mil i ganska starkt uppför. Det är väl inte som vissa delar av Giro D´italia, men det kommer vara stor skillnad från att cykla ganska flatt landsväg.

Jag har nu 115 mil i benen i år, så mil saknas inte, men det kommer bli en hel del cykelträning i backar. I Birken är det över 1 timme rätt uppför och att sedan ha kraft att trycka på ändå, det ska jag ha när det är dags för "rittet".

Löpningen kommer också prioriteras under sommaren för första gången sedan Lidingöloppet. Det blir väldigt spännande att se hur tiderna står sig utifrån de sträckor jag har sparat och i den form jag var då, kontra den form jag är i nu. Det är bara att hoppas att knät håller och jag har köpt ett stöd för knät för att se om det kan hjälpa.

Imorgon blir det styrketräning för första gången på tre veckor.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning