söndag 15 juni 2008

Nu är jag En Svensk Klassiker!

När jag hämtade ut min nummerlapp till Vätternrundan så tittade jag på försäljningsbordet som En Svensk Klassiker har vid varje lopp som ingår i klassikern.
En herre på andra sidan frågade med ett leende "Är du En Svensk Klassiker?"
Jag svarade som det var, om ett dygn - hoppades jag. Det skulle nog gå bra, var han övertygad om. När en annan person började snegla på några plagg fick han samma fråga. Jadå, han hade gjort den två gånger. Mannen i försäljningsbordet sträckte fram sin hand och gratulerade till att han var en av drygt 25 000 personer som klarat det sedan starten 1971.

Det blir inte ens 700 per år i snitt. Det är inte många om man ser till befolkningen, men det är även få om man ser till dem som faktiskt motionerar. Det är 105 000-110 000 som deltar i de lopp som ingår i En Svensk Klassiker, med Vasaloppet som mest nästan 45 000 deltagare i något av dess arrangemang (halvvasan, skejtvasan, tjejvasan m fl). Alltså bara en halv procent.

Jag snackade under loppet med en tjej som berättade att en drömgräns för klassiker är att komma under 24 timmar. Det skulle kunna vara något att spänna bågen inför efter Birkebeinertrippeln. Hårt, men inte helt omöjligt.

Pga tidsbrist återkommer jag senare med fler inlägg om själva loppet och hur det gick. Att jag klarade Vätternrundan förstår ni ju av rubriken och det kan nog bli en gedigen träningsvärk (som tilltagit under dagen). Så fort man ändrar läge på benet känns det i muskelfibrerna som man i vanliga fall inte reflekterar över att de är inblandade i den rörelsen.

5 kommentarer:

Jesper Sundewall sa...

Grattis grattis! Målet nått. Grymt jobbat!

Anonym sa...

Gratulerer! Det skal ikke være noe i veien for Birkebeinerrittet nå!

Motionären sa...

Jesper: Tack så mycket! Du kom ju med några tips i början som jag stötte på vid fler tillfällen så det hjälpte att det blev en behaglig resa runt Vättern att vara så förberedd.

Anonym: Tack, nej 9 mil borde inte vara några problem, men denna gången ska jag inte kolla på bara sträckan som jag gjorde på Birkebeinerrennet. Det är ju trots allt 9 mil mestadels uppför och på annat underlag.

Skånepågen sa...

Grattis till Vättern rundan och klassikern!

Nu har jag med blivit sugen och anmält mig till både Vansbro och Lindingöloppet.

Har du några tips inför simningen?

Motionären sa...

Skånepågen:
Tack, jo jag kanske borde lägga upp hur jag förberedde mig iallafall. Kan vara bra för mitt eget minne också till nästa gång.

Anpassad sökning