tisdag 15 juli 2008

Grymt backpass med cykeln

Idag var det dags för övning inför Birkebeinerrittet. Loppet öppnar med två mil hårt uppför, nästan oavbrutet uppför. Det är alltså ca en timme uppför direkt.

Därför körde jag först 10 min uppvärmning cykling till den längsta backen jag vet i närheten. Där blev det fem intervaller uppför och sedan ner och upp igen. Femte gången var jag rejält sliten, körde ju dessutom framsida lår igår på gymmet rätt hårt, så jag tog de tio minutrarna hem och nöjde mig med 45 min hårdkörning första gången. Många sådana pass till får det bli för att kunna klara 1 timme uppför och sedan ha kraft att fortsätta trycka på i bra hastighet så att det inte blir en timmes slökörning innan krafterna är tillbaka.

Vissa delar av megabacken i början ska tydligen vara så trånga och luta så mycket att det bara är några få procent som klarar att cykla partiet, så där kan man tydligen få en liten vilopaus när det kloggar igen, i min startgrupp lär det definitivt vara gång på denna sträcka.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning