måndag 14 juli 2008

Total träningstid första halvåret

Jag kollade nu på hur första halvårets träning har gått.

Jag kan konstatera drygt 3 h löpning (som jag precis satt igång, passen i juli är ej medräknade), 26 timmar skidåkning, 45 timmar cykling och nästan 12 timmar styrketräning. Till detta kommer lite andra former av träning, snabbpromenader etc.

Men ska man se till "effektiva och någorlunda hårda" pass, mestadels av dessa med pulsklocka, så är det ca 85 timmar det handlar om. Det ger lite över 3 timmar i veckan.

Det ska bli intressant att jämföra med senare år då jag tror att träningsdosen kanske kommer vara något högre. Med lite mer satsning under hösten skulle man kunna hoppas på att få till 123 timmar så att det totalt över året blev fyra timmar per vecka.

Därmed inte sagt att antalet timmar är ett svar på hur bra träningen är eller hur bra tränad man är, men jämför man det från år till år kan det vara mycket intressant att jämföra antalet träningstimmar. När jag blivit mer vältränad kanske jag kommer göra mycket bättre resultat trots samma antal träningstimmar.

2 kommentarer:

Anders Carlsson sa...

Ja, kvalitet i träningen är viktig, men mängdträning är ju inte fel det heller. Lycka till i fortsättningen.

Motionären sa...

Anders, Tack detsamma!

Anpassad sökning