tisdag 8 januari 2008

Att leva (14 år?) längre

Tycker man som jag att livet är underbart så är det lätt att hitta den där motivationen för att förlänga detsamma.

Denna artikel i dagens Aftonbladet hänvisar till ett flertal forskare som säger det som mitt sunda förnuft var inne på när jag startade min satsning på En svensk klassiker och som jag berörde i mitt inlägg om vilopulsen.

I korthet har forskarna gett en poäng om du motionerar en halvtimme per dag, en om du äter frukt och grönt, en om du inte rökte och en om du inte drack mer än sju glas vin i veckan.

Den som är 60 år och inte får någon av de här poängen löper lika stor chans att dö som en som får fyra poäng. Alltså en något tillspetsad rubrik "Så lever du 14 år längre", men ändå på sitt sätt sann.

Det är heller inga radikala förändringar som krävs. De flesta kan köpa lite mer frukt&grönt, de flesta röker inte. Så två poäng kan de flesta fixa. Alkoholen beror kanske till stor del på om du är singel eller ej, men den sista poängen bör ändå vara den de flesta faller på - eftersom det kräver att man tar sig i kragen flera dagar i veckan. Kanske går ut i spåret trots att det är mörkt när man kommer hem, duggregnar och löparskorna inte är så lockande.

För detta krävs att man har mål. Det blir svårt att motivera sig när inget konkret ansvarstagande för om du ger dig ut i spåret eller ej, inte ligger i horisonten (t ex att du måste berätta för familj och vänner att du inte klarade dig igenom Lidingöloppet, så som du berättat att du skulle göra, på grund av för lite träning).

Det är därför jag gillar idén med En svensk klassiker, där man hela tiden måste börja träna inför nästa tävling och på så sätt hela året ha en morot. En svensk klassiker (eller för den delen halvklassikern) har potential att förbättra folkhälsan mycket mer än idag, precis så som meningen var av grundaren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såg din blogg på Aftonbladet, kul idé.

Motionären sa...

Björn: Ja, jag såg att Aftonbladet länkar om man länkar dem. Hoppas du återkommer!

Anpassad sökning