söndag 20 januari 2008

Nu börjar det hända saker

Idag var jag ute på första rullskidsrundan på länge. På lätt fuktig asfalt drog jag ut i ett bra tempo, har en raka på 1,7 km som fixades på drygt sex minuter. Tillbaka kände jag varför det gick så lätt - hade haft en bra medvind som nu gjorde att man i princip inte rullade någonting "gratis" utöver det man stakade på tillbakavägen. Denna tog drygt 9 min och alltså 50% mer tid.

Trots vindförhållandena blev det ett fint resultat på milen: 49 minuter.

Detta var alltså första gången jag infriade målet att snitta under 5 min/km. Belastningen låg på 89% av maxpulsen i snitt och med en topp på 96%. Och jag kände mig inte helt slut, utan hade kunnat åkt vidare om jag varit mentalt inställd på det.

Ett högt uppsatt mål har varit att klara Vasan under 8 timmar. Det skulle gå i denna hastigheten (även om jag vet att förhållandena är som natt och dag liksom sträckan). Med ett par skidpass på snö runt 3-4 mil innan Engelbrekt blir förutsättningarna bra att hålla en hög hastighet under ett par timmar. Sedan får tiden i Engelbrektsloppet bli en vägvisare för om 8 h är realistiskt på Vasan som är längre men lite mindre kuperad.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning