fredag 4 januari 2008

Dåliga spår på miniträningsläger

Mina två dagar efter nyår på miniträningsläger, tänkta som fullspäckade med skidåkning, blev ett fiasko.

Spåren var helt enkelt för dåliga och det blev bara en timme skidåkning varje dag, inget att berätta om.

Istället ägnar jag kvällens inlägg till att fortsätta stämma av, årsskiften är ett bra tillfälle för avstämningar. Denna gång gör jag en avstämning gentemot de hälsomål jag satte nyår 06/07, som i sin tur ledde fram till min satsning på En svensk klassiker. De var alltså (vet att jag skrivit dem innan):

Till 1 mars 2007 minska till 95 kg. - Misslyckades, detta kom först i maj när träningen inför Vansbrosimmet började.

Träning minst 1 dag/helg. - Lyckades med något enstaka undantag under hela året.

Träning minst 3 dagar/vecka. - Lyckades nätt och jämt i början på året, därefter ganska bra. Sista halvåret lyckades det mycket bra, med 4-5 pass/vecka.

Bara pizza och dylik mat en gång i månaden. - Lyckades mycket bra. Bara två pizzor under 2007 (varav en efter Lidingöloppet).

Ingen sjukskrivning. - Lyckades mycket bra. Helt frisk för femte året i rad (bortsett från någon lätt förkylning som ej var allvarlig=ej sjukskrivning utan feber).

Under 90 kilo innan 071231. - Lyckades tyvärr inte. Efter Lidingöloppet var vikten 92 kilo. Där låg jag ett tag och det som sumpade det sedan var Mauritiusresan. Trots 6 gympass och 1 löptur blev det 6 kilos uppgång. Dock gick jag några dagar efter hemkomsten ner till 94 kg igen där jag höll mig till årets slut.

Hur kunde det bli en sådan viktökning på bara 2 veckor? En typisk frukost på hotellet kunde t ex se ut så här:
Första tallriken en vanlig hotellfrukost med mängder av pålägg till frallor och bacon etc.
Andra tallriken med croissanter av olika sorter (choklad, vanilj etc), milkshakes ananas (färska där de skurit bort det äckliga och hade bara det goda) med glass.
Tredje tallriken fullastad med pannkakor, fattiga riddare och allt detta i bananmarmelad, smält choklad, grädde, honung och sirap.
Ska tilläggas att jag var inne på ett hälsosammare stuk de första dagarna, men efter ett par dagar släppte hämningarna.

Och så fortsatte det till lunch. Innan middagen körde jag vanligtvis ett gympass på 1,5 h för att orka med middagen, som var än obscenare än frukosten. På den positiva sidan var att kroppen fick åtminstone 600-700 g proteiner efter passet från allt kött i alla dess former man orkade stoppa i sig.

Däremot så har min viktminskning från årsskiftet varit väldigt sund och jag har garanterat gått ner mer i fettvikt och ersatt med muskler. Alla hälsomålen upprepar jag därför för 2008. Förutom det översta, som istället är att jag kommer under 90 kg innan start i Vätternrundan.

Att stabilisera sig på en vikt 85-87 kilo hade varit en bra förutsättning att fortsätta på en ny klassiker med att förbättra tiderna från Vansbro och Lidingö 2007.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning