måndag 4 februari 2008

Engelbrektsloppet - en slakt?

Under kvällen åkte jag 14 kilometer i spår som kan vara oroväckande lika de förhållande som kommer vara under Engelbrektsloppet. Det har varit 3-4 plusgrader hela dagen och mycket åkare.

Spåren var slaktade. I backarna gick stavarna igenom för att det var så löst på de ställen man behövde skjuta ifrån ordentligt. Nu har inga spårproffs gjort dessa spår, så frågan är om ledningen på Engelbrektsloppets funktionärer har professionaliteten att fixa spår som håller för flera tusen åkare.

Det positiva var tiden, trots 1,5 dagars kolhydrattömning gick det på 1 timme precis. Banprofilen var i runda drag 2 km ordinär åkning, 4 km uppför och 500 m platt för att avslutas med 500 rätt branta backar. I slutet tyckte jag att nu måste pulsen vara rätt låg, då hade jag 89% av maxpulsen. En stor del av uppförsbackarna drog upp snittpulsen till 86% på hela sträckan, ditvägen tog 39 min och tillbaka (nerför) på 21 min.

Detta var egentligen en tjuvträning utan träningskamrat. Det enda planerade passet går på onsdag, då får vi se hur pigg man är...

Inga kommentarer:

Anpassad sökning