tisdag 12 februari 2008

Media och motionsbevakning

Efter två tunga dagar med övertid på jobbet tänkte jag läsa lite om Engelbrektsloppet.

OK, det var bara ca 1500 deltagare över en helg, men ingen lokaltidning jag hittat har skrivit en stavelse om loppet. Det är ändå ganska märkligt, det var samma känsla som efter Lidingöloppet.

På söndagen efter Lidingöloppet kollar man i SvD, DN, Aftonbladet m fl. Sportbilagorna är fyllda med fotboll och ishockey. Tur att de inte avstår något utrymme eftersom en elitseriehockeymatch är ju en ganska unik händelse.... som bara inträffar tre-fyra tillfällen i veckan.

Att lyfta fram motion och hälsa görs bara när det kan fås en kommersiell återkoppling till någon viktklubb eller dylikt. Vissa lopp har dock vuxit sig för stora för att media inte ska skriva om dem, därför får vi ibland från några enstaka lopp resultatlistor då tidningarna vet att varje deltagare åtminstone har 5 släktingar/vänner som är så pass nyfikna på hur det gick att de köper skiten just den dagen.

Jag trodde Lidingöloppet hörde dit med 34 000 deltagare i de olika loppen. Hur har det varit tidigare år?
Jag får lätt för mig att snacket på redaktionen gick i stil:
"Ok, vi har bara 2 sidor kvar att fylla upp nu.."
"Jaha, Lidingöloppet står ju på bevakningslistan..."
"Har du tittat ut? Det ösregnar kan jag tala om, det blir ett helvete att övertala fotograf-Fredrik att åka dit"
"Ok då, det går ju en match mellan Wigham-Bolton på Canal+ som vi kan referera härifrån annars..."
"Så ska det låta, jag beställer pizza!"

Det cyniska var att Aftonbladet var någon sorts sponsor till Lidingöloppet, men att upplåta utrymme till loppet gick helt enkelt inte.

Och lokal media ska ju naturligtvis ge Engelbrektsloppet all draghjälp de kan, istället för att också de fylla sina sportsidor om Chippen m fl.

Nu hade iallafall resultatlistan kommit, tyvärr i otympligt pdf-format så det kan ta lite tid innan jag sorterat ut placeringen (sorterad efter namn), men jag känner på mig att det var ett gäng bakom mig i spåret när jag gick över mållinjen.

Inga kommentarer:

Anpassad sökning