söndag 3 februari 2008

Kolhydrattömning påbörjas

Inför Vansbrosimmet och Lidingöloppet har jag inte gjort några ändringar i kosten dagarna innan lopp.

Inför Engelbrektsloppet, beslut om det blir av kommer under dagen, så tänkte jag testa på att äta extremt lite kolhydrater i några dagar, för att fyra dagar innan loppet äta extremt mycket kolhydrater.

Enligt vad jag kort fått förklarat för mig ska kroppen efter de första dagarna med lite kolhydrater ställa om till en kolhydrattörst som gör att den ska ta emot kolhydraterna mycket bättre sedan när man väl börjar äta det.

Under de första dagarna ska man tydligen kunna bli lite grinig och ständigt vara hungrig. Ska bli intressant att se om man har disciplinen att verkligen följa detta, det kommer nog även bli rätt dyrt med tanke på hur mycket proteinkällor man måste käka för att kunna klara av hungern.

---------------

Igår blev det ett dubbelpass med morgonpromenad innan frukost och sedan styrketräning biceps och mage på eftermiddagen. Även idag blev det rask morgonpromenad innan frukost.
I veckan blir det ett skidpass och lite lätt löpning, styrketräning resten av dagarna med vilodagar både fredag och lördag innan loppet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag prövade kolhydratsladdning en gång. Resultatet blev att jag avskydde pasta en lång period. :P Har bättre erfarenhet av att äta absurdt mycket ett par dagar innan istället. Gärna massor av protein.

Motionären sa...

Hehe, då måste du tagit det ganska allvarligt och käkat hur mycket som helst. Pasta som är så gott - hur kan man tröttna på det?

Anpassad sökning