måndag 23 februari 2009

Vasaloppet 2009 - en njutning

Det är skönt att kolla in på Vasaloppets hemsida och se att de inte skrädde orden och hade samma uppfattning som oss som åkte. 10 cm snö på en halvtimme kan göra det ganska tungt och rubriken "Snökaos idag på Öppet Spår" är inte missvisande på något sätt.

Jag hade faktiskt mobilen med mig under loppet eftersom jag inte vågade lägga den i bagageväskan och hade så här i efterhand viljat ta ett kort på de parodiartade spår som fanns de sista milen. Men eftersom jag reviderade mitt mål som innan väderförutsättningarna blev kända var 7h30min till under 9h tog jag mig aldrig tiden att knäppa ett kort.

När jag tittar på yr.no ser jag dock att det kan bli lite svårt även för de som ska köra Vasaloppet nu på söndag. Börjar med snöfall i Sälen och slutar med plusgrader i Mora. Om det håller sig kan det nog bli svårvallat. Plusgraderna kommer ju göra att de sista milen kommer gå grymt mycket fortare än att köra i lössnö, men jag tror ändå det kan bli riktigt tufft för motionärerna. Därför ska jag vara bänkad framför soffan nästa söndag och njuta i fulla drag.

Ingen som har en resultatlista för Öppet spår 2009? När vi åkte från Mora vid 19-tiden sa någon att det var 1000 löpare kvar ute i spåret, hade varit intressant att se vad de slutade på för tid...

2 kommentarer:

Skånepågen sa...

Jasså ni hade spår, vilket är värst, att åka under snöfall i spår eller åka utan snöfall utan spår?

Det finns många dagar kvar för meterologerna att gissa vädret. Till Engelbrektsloppet så varierade vädret från -15 till +2 den sista veckan så det är ingen mening att oroa sig än.

Motionären sa...

Jag tycker nog att snöfall är värre. Sista biten i Birkebeinerrennet hade det blivit meja och dåliga/inga spår eftersom så många passerat. Men eftersom det var hårt så gled man ju framåt för varje ansträngning iallafall. Det var otroligt frustrerande att se och känna att ett parti är lätt, men slita som ett djur för att det ska gå framåt.

Anpassad sökning