måndag 2 februari 2009

Mattila Ski Marathon

Igår körde jag första tävlingen detta året. 42 km i svedjefinnarnas land, norra Värmland bara någon kilometer från den norska gränsen.

Färden dit gick genom 6 mil ödebygd från närmsta samhället Torsby, där vi var och kollade in skidtunneln.

De här seedningsloppen består till största delen av ganska rutinerade Vasaloppsåkare som till varje pris vill fram ett led, minst, för att slippa trängsel och inte minst skryta om vilket led de står i när Vasaloppet kommer på tal i olika sammanhang.
Så min placering i den konkurrensen blev inte sådär jättebra.

Jag hade dessutom inte klart för mig att banan var lite hårdare än Vasaloppsspåret, så jag hade som mål att klara under 3h 30 min. Trots att jag missade denna tid med mer än 10 min så var jag nöjd. Det var en fin genomkörare i ett ganska hårt spår.

Man kör 2 varv på en 2,1 mils slinga. Första 7 km går i princip uppför, iallafall väldigt få partier där en motionär kan annat än diagonala. Sedan är det 8 km med åkning uppe på myrarna med ganska bra möjligheter att knapra placeringar för den stakstarke. Efter det ca 5-6 km med mestadels nedför, ett lätt parti.

Jag tog inte ut mig max utan körde det mest för att få en välbehövlig tuffare träning än vad ett vanligt pass hade gett. Det var dessutom en riktigt fin natur uppe på höjderna när man stakade över myrarna. Meterdjup snö orörd så långt ögat kunde nå.

Det ska nu bli kul att se vad Vasaloppet kommer sätta för seedning på denna tiden, och om den kommer stämma. Ledet jag kommer i är ju en beräkning av vad jag borde prestera i Vasan i förhållande till vad jag presterade igår.

3 kommentarer:

Skånepågen sa...

Bara att gratulera, lagom med en genomkörare nu va =) Hoppas du hade bättre förutsättningar än båda mina tidigare lopp, så att du fick både glid och fäste.

Har aldrig förstått hur seedningen till VL går till mer än att till 9e startled brukar vara ca dubbbla segrartiden. Om detta stämmer borde du ju hamna en bra bit under, 5an kanske?

Anders Carlsson sa...

Där fick du en rejäl genomkörare inför Vasaloppet. Tiden borde väl räcka till att komma fram nåt led i alla fall.

Motionären sa...

Skånepågen:
Nja, det blev led 10 med tiden från Mattila...inte så bra som jag väntat.

Anders:
Ja, det är väl 15 led i Vasan så lite hade det hjälpt. Men det blir ÖS i år, jag tror tiden där kommer ge mig bättre placering. Eftersom jag är så tung förlorar jag så mycket i backpartierna. Tror Vasan är ett lopp som passar mig med stark överkropp.

Anpassad sökning